Årets Bild 2014

Efter att ha legat vilande ganska många år så har tävlingen Årets Bild återupptagits i fotoklubben. Ett 20-tal bilder hade lämnats in till klubbmötet i januari och på årsmötet i februari kunde tävlingsledaren Lars-Gunnar Gunnarsson meddela resultatet. Karlshamns Fotoklubb hade varit jury och deras enda uppgift var att ta fram en ensam vinnarbild bland de inlämnade bidragen.

Karlshamns Fotoklubb hade sorterat bort bilder etappvis tills de hade fem kandidater kvar. Dessa fem bilder satte nu Lars-Gunnar upp på visningstavlan och så fick vi klubbmedlemmar själva gissa vilken bild som blivit Årets Bild 2014. De flesta gissade på att Sven Larssons bild ”Mot ett högre plan” skulle avgå med segern, men karlshamnarnas val blev i stället bilden ”Oemotståndligt erbjudande” av samme fotograf.

Deras motivering löd: ”En nutidsbild där färgerna och den skarpa kontrasten drar blicken till sig. Mamman med telefonen förstärker ett nutidsfenomen. Messar hon barnet?” Grattis till segern, Sven!

Sven Larssons vinnarbild: "Oemotståndligt erbjudande".

Sven Larssons vinnarbild: ”Oemotståndligt erbjudande”.

Finalistbild av Sven Larsson: "Mot ett högre plan".

Finalistbild av Sven Larsson: ”Mot ett högre plan”.

Finalistbild av Sture Sternegård: "Lyckobubblan".

Finalistbild av Sture Sternegård: ”Lyckobubblan”.

Finalistbild av Leif Sylvan: "Kära mor...".

Finalistbild av Leif Sylvan: ”Kära mor…”.

Finalistbild av Leif Sylvan: "Eldningsförbud".

Finalistbild av Leif Sylvan: ”Eldningsförbud”.

/Leif Sylvan