Årets Bild 2023 är nu utsedd

Årets Bild-tävlingen är nu avgjord, och jury denna gång var Bankeryds fotoklubb. Vann gjorde Ulrika Hemmingsson som därmed blev både klubbmästare och tog Årets Bild under 2023.

1 Ulrika Hemmingsson: Kvällsvila. Juryns bedömning: ”Väl beskuren och komponerad bild där vi gillar att grenarna håller sig inom bildrutan. Fågeln är placerad perfekt enligt ”tredjedelsregeln”. Det vilar en lite mystisk känsla över bilden. Vinnarbilden sticker ut i sin enkelhet, komplexitet och komposition. En värdig vinnare!”

2 Ulrika Hemmingsson: Hey deer. ”En härlig rådjursbild, en bild som vi diskuterade mycket och länge. Det är ett väl fångat ögonblick. Betraktaren får kontakt med rådjuret, det är en fin närvaro och ett vackert ljus i bilden. Tyvärr finns störande element i form av grenar som vi hakade upp oss på. Vi hade också gärna sett att bilden beskurits helt symmetriskt, d v s att utrymmet till vänster och till höger om rådjuret varit lika stort. Möjligen skulle rådjuret också lyfts något så att ögonen hamnade lite högre upp i bilden.”

3 Lena Ingesson: Stabilt. ”Bra ledande linjer in till personerna i gult och rött. Bilden hade nog vunnit på en kvadratisk beskärning.”