Årets första klubbtävling

Årets första klubbtävling i Ankarsrums fotoklubb blev en triumf för Sture Sternegård som vann med en detaljstudie av en sten ute i vattnet med en liten snödriva och en minitall växande bredvid.  Tvåa och trea kom förra årets klubbmästare Ulrika Hemmingsson. Temat var fritt och jury var Ölands fotoklubb.

1. Sture Sternegård: Miniroc. Juryns kommentar: ”Fyndig illusionsskapande komposition. Snön med sin spets och den lilla tallen väl isolerad mot grå bakgrund bygger bilden och ger spänning trots centreringen. Även stenens form bidrar till kompositionen. Storheten ligger i att se möjligheten och förvalta den med perfekt utförande.”

2. Ulrika Hemmingsson: Skogsstjärna. ”Mycket vacker bild som väl förmedlar skogens väsen i en detalj som lyser i det dova. Oskärpan runt blomman fulländar känslan. Kanske hade bilden lyft ytterligare med lite beskärning så att blomman hamnar i gyllene snittet till vänster. Kompositionen blir mer harmonisk så.”

3. Ulrika Hemmingsson: Konkurrens. ”Stämningsfull bild på pärlemorfjärilar? Fin känsla med skarp översida på den främre och en undersida som ändå visar färgen och teckningen på den bakre. Snävt beskuren men blicken fastnar på den främre så bilden fungerar bra.”