Årets Bild-tävlingen 2022

Historien upprepar sig. Förra året blev Ulrika Hemmingsson klubbmästare i Ankarsrums Fotoklubb, och Leif Sylvan tog Årets Bild. I år visade det sig att resultatet blev exakt detsamma. Per Svensson Borrud, som gästade oss och visade sitt program ”Bästa bilderna från 50 år som fotograf”, hade också bedömt vår tävling Årets Bild 2022. Här nedan följer de 5 bästa bilderna i tävlingen, enligt hans bedömning.

1. Leif Sylvan: Vattengympa. Juryns kommentar: ”Vinnande bild som sticker ut med huvudmotivet komponerat i gyllene snittet och taget i perfekt fotoögonblick. Kombinationen av de ovala vattenringarna och de vertikala ljusstrålarna tillför bilden ett spännande momentum med kraft och rörelse. Aningen mycket bearbetad med Photoshop.”

2. Leif Sylvan: Mandomsprovet. ”Väldigt bra bild med huvudmotiv i ett spännande fokus att komma över forsen. Dramatiken med vattenfallet i bakgrunden förstärker bilden. Saknar gyllene snittet.”

3. Sture Sternegård: Ljus i tunneln. ”En perfekt svart-vit bild där fotografen utnyttjat ljuset och skuggorna tillsammans med de runda formerna i röret.”

4. Sture Sternegård: Koja i höstpalett. ”En fin höstbild där kojan bygger upp bilden. Om björken till vänster maskats bort så hade bilden blivit ännu bättre.”

5. Ulrika Hemmingsson: Lo i Lockneviskogarna. ”Vilda djur är alltid svårt och det krävs både skicklighet och tur att få perfekta bilder. Detta är en bra ögonblicksbild som dock är lite för mycket delförstorad.”