Klubbmästerskapet 2022 avgjort

När krutröken lagt sig efter den senaste månadstävlingen i fotoklubben så visade det sig att Ulrika Hemmingsson åter blivit klubbmästare. Dock så började det lite darrigt genom att två av hennes tre bilder kom i botten på prislistan, men den tredje föll jurykvinnan Liz Pettersson från Västervik i smaken och tog hem förstaplatsen. Därmed höll Ulrika undan i toppen och blev klubbmästare, två poäng före Leif Sylvan och 14 poäng före Sture Sternegård.

Den sista tävlingen i klubbmästerskapet hade temat ”Abstrakt”, vilket var öppet för tolkning av både fotograf och jury. Ulrika berättar om sin vinnarbild:
”Jag var ute på en liten fotopromenad i oktober, siktet var inställt på färgsprakande löv och flugsvampar. I ett mindre skogsdike sipprar det fram lite vatten som rinner över en rot, och det fångar mitt intresse. Jag ser att det är ett spännande och abstrakt motiv och tar några bilder. Vinnarbilden är underexponerad 2 steg”.

1. Ulrika Hemmingsson: Väsen i bäcken. Liz Petterssons kommentar: ”En kall och varm bild med rörelser som skapar nyfikenhet. Är ytan hård eller mjuk, här finns lust att beröra. Ögat söker efter mönster och ger fantasin ett fritt spelrum. Bilden är mycket behaglig och lekfull.”

2. Sture Sternegård: Skuggkurva. Liz kommentar: ”Spännande bild med vackra mjuka former och med kontraster som fångar ögat. Bilden är sensuell och vacker och färgvalen har riktigt bra kontraster.”

3. Mikael Karlström: Vajar i vinden. Liz kommentar: ”Meditativ bild som ger intryck av en långsam rörelse, vacker och behaglig. Färgerna lyfter varandra och förgrunden har enkla fina former som blir upplysta, en drömlik bild.”