Sture vann KM3 ”Motljus”

Klubbmästerskapstävling nummer 3 hade temat ”Motljus” och domare för tävlingen var den välmeriterade Ölandsfotografen Hans Olsson från Löttorp, som vid flera tillfällen representerat Sverige i Fotolandslaget. Han utsåg Sture Sternegårds bild ”Ljus i tunneln” till vinnare.

Sture berättar att bilden är tagen i en gångtunnel under E4-an utanför Huskvarna. Sture hade sett ut motivet tidigare och tänkt att här skulle man kunna ta en tävlingsbild på vårt tema ”Motljus”. Så för en månad sedan tog han med sig kompisen Tomas och ställde upp honom i slutet av gångtunneln, samtidigt som han själv backade in i mörkret. Sedan var det bara att justera kompositionen och exponeringen och ta vinnarbilden.

Tvåa i tävlingen kom Leif Sylvan med bilden ”Nattskift” och trea kom Ulrika Hemmingsson med ”Vinterfönster”. Dessa båda toppar resultatlistan efter tre tävlingar med Leif på 33 poäng, före Ulrika på 32 och Lena Ingesson på 20 poäng.

Vinnarbilden ”Ljus i tunneln”, tagen av Sture Sternegård. Domarens motivering: ”En udda bild som får fantasin att flyga iväg rejält. En bild som berör och som verkligen ger tävlingens tema ett ansikte. Stort grattis till en fantastisk bild.”.

På andraplats Leif Sylvan med bilden ”Nattskift”. Domarutlåtande: ”Mycket bra fångat! Hackspetten med kotten i näbben. Skarp fin siluett. Krävs en hel del för att få till rätt exponering., snyggt! Hade gärna sett den i svartvitt, tror bilden lyft rejält.”

På tredje plats ”Vinterfönster” fotad av Ulrika Hemmingsson. Domarens betyg: ”En mycket vacker bild med ett fantastiskt ljus, stämningsfullt så det förslår.  Brädans ådring, frosten på glaset, snyggt!”

1. Ronny says: - Svara

Hejsan!

Jag håller med om att vinnarbilden är fantastisk.

Tack för att jag fick vara med i er gemenskap för en kväll. Roligt att träffas och hoppas det kan bli fler tillfällen.