Fotoklubbens årliga majutflykt

På tisdagskvällen den 10 maj gjorde Ankarsrums fotoklubb sin sedvanliga majutflykt. Efter flera veckors fina solnedgångsaftnar så lyckades vi pricka in den första regnväderskvällen, vilket tyder på en osviklig meteorologisk precision när det gäller våra utflykter. Men åtta medlemmar trotsade vädrets makter och samlades vid ädelfiskevattnet Ljusgöl strax utanför Ankarsrum.

Pga. de rådande yttre omständigheterna så blev det inte så väldigt mycket fotograferande, och kvaliteten på de bilder som togs blev skiftande. Men några av medlemmarna, som också är sportfiskare, gjorde sitt bästa för att vi andra skulle få lite häftiga bilder på när man krokade stridbara regnbågar, men det lyckades väl lite …… sisådär. Men korvgrillningen efteråt blev som alltid lyckad, inte minst med tanke på att det bjöds på chokladkakor till efterrätt.

Stellan svingar flugspöet med ackuratess…

…. liksom brodern Mikael. Men fiskarna var svårflörtade under kvällen.

Men här har i alla fall Mikael lyckats kroka en fet 2-kilos regnbåge efter en 15-minuters strid på liv och död. Att någon okunnig fiskeperson i klubben uttryckte att firren såg ut att vara märkligt lik en småabborre ansåg vi andra bara vara fake news.

Suspekta personer sågs smyga omkring i skogen lite här och var, månne det var paparazzis?

En mamarazzifotograf från en av våra större dagstidningar som knappast går att upptäcka i sin kamouflagefärgade klädsel.

”Vi fiskade långt in på natten, men fick bara mat till katten” var det en person som skaldade för länge sedan. Men den ramsan stämde ganska bra överens på kvällens fiskeaktivitet.

Foto och text: Leif Sylvan