Ny tävlingsvinst för Leif

För ett år sedan var Ulrika Hemmingsson inne i ett flow när det gällde fototävlingar i Ankarsrums Fotoklubb, hon blev t.ex. både klubbmästare och vann Årets Bild 2020. Nu verkar det som att lyckans gudinna flyttat över till Leif Sylvan, för vid den senaste klubbtävlingen visade det sig att han åter stod som vinnare, för fjärde tävlingen i rad.

Jury för tävlingen var Ölands Fotoklubb, och temat var fritt. Ställningen efter första deltävlingen är att Lena Ingesson leder på 12 poäng före Ulrika Hemmingsson och Leif Sylvan på vardera 10 poäng.

1. Leif Sylvan: Vilande mygga

Juryns motivering:
”Underbar bild av varelse som man är van att sky. Men här blir det ett porträtt som fångar. Mycket bra teknik, men bilden behöver beskäras till höger, de oskarpa lavarna stör.”

2. Lena Ingesson: Kolare

”En bild som har allt. Berättar om något få har sett trots att vårt lands välstånd var beroende av kolarna. Suggestiv bild där siluettmaneret bidrar till dramatiken. Skulle det fungera lika bra med lite teckning i personen så man anar mer av människan?”

3. Ulrika Hemmingsson: Aspfjäril

”Fantastiskt fin bild på fjärilen som kommit ner från trädtopparna att suga i sig mineraler. Lite synd att bakgrunden är opåverkbar. Den ljusa pinnen och stenen bakom högervingen kan kanske tonas ner.”