Leif vann Årets Bild 2021

Den traditionella fototävlingen Årets Bild har avgjorts i fotoklubben, och gällde bilder tagna under år 2021. Jury för tävlingen var Vetlanda fotoklubb och de kom fram till följande tre medaljörer.

Vinnare: Leif Sylvan med bilden ”Apollo har landat”

Juryns utlåtande:
”En bild som är perfekt fångad! Mycket fint motljus, bra skärpa som håller genom hela bilden. Detaljerna i luddet och genomskinligheten som gör att det papperstunna kommer fram. Man ser hur sköra och tunna vingarna är i kontrast mot kroppen som är mer rejäl och fluffig.
Tistelns perfekta blommor som gör att fjärilen kan sitta och äta. Dess kronblad visar likheten mellan ludd, spröt på
fjärilen. Bra färgbalans med ljuset som faller fint.
Vi är lite avundsjuka på fotografen som lyckats fånga fjärilen så fint när vi alla vet hur snabb man måste vara för
att hinna med. Ju mer man tittar på bilden desto mer detaljer ser man.
Mycket bra komponerat av fotografen!”

Tvåa: Leif Sylvan med ”Mygga i regn”

”En fin bild där vi ser miljön som reflekteras i vattendropparna.
Bra komposition med diagonal linje. Lagom med
tre vattendroppar på rad. Bra skärpa.”

Trea: Mikael Karlström med ”På sin vakt”

Fin bild med bra skärpa och proportioner. Ljuset som faller fint på hjorten som är mitt i en tugga och på förgrunden.
Den daggvåta pälsen och de
sammetslena hornen väcker en känsla av sommar!