Leif vann KM4 men Ulrika vann KM totalt

Den fjärde och sista deltävlingen i fotoklubbens klubbmästerskap 2021 hade temat ”Reklambild” och bedömdes av reklambyrån Everday i Västervik. Endast 18 tävlingsbidrag hade lämnats in vilket kan tyda på att medlemmarna tyckte temat var svårt. Reklambyråns genomgående kritik av bilderna var att det i reklamsyfte ska vara stående bilder, inte liggande som de flesta tävlingsbidragen bestod av.

Vann gjorde Leif Sylvan, före Ulrika Hemmingsson som tvåa, och Harald Andersson som trea. Men när alla tävlingarna i klubbmästerskapet räknades samman så blev Ulrika klubbmästare, en poäng före Leif, och med Harald på tredjeplats.

Här nedan följer de tre bästa reklambilderna.

(Den vinnande bilden är borttagen då den möjligen skulle kunna upplevas som känslig av vissa personer)

Juryns motivering: Stark bild, stående format ett stort plus. Klart bästa bilden av alla. Funkar som utomhusaffisch/stortavla, annons, omslag osv. Typografin skulle kunna vara bättre men vi blundar för det… Spännande, stark, bra budskap, bra idé. Härligt med skarpa kontraster. Toppen!

2 Ulrika Hemmingsson

Juryns motivering: Humor, bra komposition med motivet en aning till höger. Stående format är alltid en bra utgångspunkt för reklambild. Vinjetteringen funkar bra och det korta skärpedjupet. Lite skit i förgrunden har aldrig skadat 🙂

3 Harald Andersson

Juryns motivering: Barn, hundar och kändisar är favoritbilder för den breda massan. Så, vad kan bli fel med en bra hundbild. Åter igen, ett stående format hade varit toppen. Det hade skapat en naturlig plats för texten. Hundens päls hade kunnat ”flyta” ut över kanten och fyllt hela bilden. Det hade varit läckert.