Tävlingen med tema ”Rost” avgjord

Fotoklubbens tredje deltävling i KM är nu avgjord. Den hade tema ”Rost” och 30 bilder var inlämnade. Jury var Ulrika Jakobsson, medlemsansvarig på utbildningsföretaget Moderskeppet. Hennes bedömning blev följande.

1 Leif Sylvan: Brödrost

”En mycket kreativ tolkning av temat. Här har fotografen tänkt utanför boxen. Fotografen har sett till att få med det som är viktigt för temat, både brödrost och de rostade brödskivorna. Motivet är somrigt och härligt färgstarkt, ett frukostbord som känns inbjudande. Väl arbetat med en bild som sticker ut.”

2 Ulrika Hemmingsson: Ett rostigt stilleben

”En rogivande bild av ett otroligt vackert stilleben. Vackra, sköra växter i kombination med den gamla rustika ugnen skapar harmoni. Motivet träder fram fint mot den svarta bakgrunden och får full fokus. Både rost och blommor har fått breda ut sig på golvet och gör att konstverket riktigt flödar ut på golvet. En bild som säkert gör sig riktigt fint på väggen.”

3 Sture Sternegård: Höstrost

”Rosten får verkligen ta all fokus och den skapar ett riktigt fint mönster. I överkant har den fått ett i det närmsta glamoröst skimmer. I nedre halvan är det mer matt och slitet. Det rinner, känns nästan som ett stort flöde med tårar. Ett väl valt utsnitt där rosten i alla sin enkelhet skapar kontraster.”