Harald tog hem segern

1. Harald Andersson: Ljungblåvinge

Andra deltävlingen i klubbmästerskapet har avgjorts, med fritt tema. Jury var Linköpings fotoklubb. Vinnare blev tävlingsledaren själv, Harald Andersson, med en fin bild på en ljungblåvinge. Så här berättar han själv om bilden.

”När jag är ute och rastar våra hundar brukar kameran, en Nikon D7200 med för tillfället objektivet Nikon 18-140 mm få hänga med allt emellanåt. Bilden på fjärilen är tagen strax söder om Västervik, gamla riksvägen nära ”Hörtingerumskurvan.” Letade lite efter några bilder som jag skulle ha med till KM 2 och någonstans i bakhuvudet låg nog den här bilden. Ville också göra bilden lite mer intressant och låta fjärilen få framträda mer. Göra bakgrunden svart-vit och låta fjärilen behålla färgen. Så då blev det Photoshop som fick göra jobbet, men jag är urdålig på att jobba däri, kan inte mycket alls och skulle vilja kunna mer. Att jag skulle vinna var lite överraskande för mig, men samtidigt blir man givetvis glad att det lyckades och blev bra samt att juryn gillade den bland så många andra fina bilder.”

Efter två deltävlingar i KM så leder Ulrika Hemmingsson före Leif Sylvan och Sture Sternegård.