Klubbmästerskapet avgjort

Klubbmästerskapet i Ankarsrums Fotoklubb 2019 blev en framgång för Ulrika Hemmingsson som för första gången blev klubbmästare. Inför sista omgången ledde hon klart men då kom tvåan Lena Ingesson med en stark spurt där hon tog 12 poäng mot Ulrikas 3 poäng, men Ulrika höll ändå undan och vann alltså.
     Temat i den sista deltävlingen var ”Dokumentärt” och domare i tävlingen var Gotlands Fotoklubb. Se de tre bästa bilderna nedan.

1 Lena Ingesson: Tyst i klassen
Juryns motivering: ”Uppställning i bregottfabriken”. En charmig bild som dokumenterar hur det kan gå till på landet. Varför radar korna upp sig så prydligt? Har bonden dresserat dem eller är det något i hinken som korna vill komma åt? Bonden pekar med fingret mot en ko. Vi tror att hon räknar in sin ”flock”. En värdig vinnare. Grattis till förstaplatsen.
2 Sture Sternegård: Hyvelbänken
Juryns motivering: Man kan fundera över vad denna byggnad en gång hade för funktion. Ledtrådarna är något motstridiga. Hyvelbänken antyder att det en gång i tiden varit en snickarverkstad eller någon sorts ekonomibyggnad. Fönstren däremot ser ut att höra hemma i ett bostadshus. Kanske har det en gång i tiden varit en bostad som i ett senare skede fått en annan funktion. Gardinupphängningen hör definitivt inte hemma i en bostad, även om spetsgardinerna gör det. En spännande och innehållsrik bild. Frågorna blir fler ju fler detaljer man upptäcker. Färgerna är underbara och bilden är tekniskt bra.
3 Lena Ingesson: På väg
Juryns motivering: Här är det ingen brådska. 30 km/h och långt hem. Den ensamma traktorn symboliserar svenskt lantbruk och svensk glesbygd. Kompositionen är helt enligt regelboken med bilden uppdelad i tredjedelar och traktorn rätt placerad. Färgerna i traktorn fångar upp höstfärgerna. Fotografen har lyckats fånga rymden i det vidsträckta landskapet.