Lena vann Årets Bild 2019

Årets Bild 2019 i Ankarsrums Fotoklubb blev ett lite annorlunda kvinnoporträtt, en bild som lämnar fältet öppet för tolkningar, vilket också juryn noterat. Lena Ingessons bild ”Livserfaren” tog hem priset som tävlingens bästa bild.

Jury var Boppe Perhamn, som blev Årets Fotograf 2019 i fototidningen Kamera & Bilds Grand Prix-tävling, samt några av hans kompisar i Kalmar Fotoklubb. Deras bedömning var följande:

”Vissa bilder fastnar direkt. Detta var en sådan, för oss tre, som har kollat på era bilder. Vinner mer och mer hos oss. Svart-vit! Härligt ljus. Bakgrunden och de fina vertikala linjerna, uppifrån och ner. Horisontala linjer i tröjan. Tendens till diagonal linje i håret. Åtminstone till höger. Övriga linjer i ansiktet och  haka, inte minst munnens linje….
Är hon med på fotograferingen? Eller är det en blick som säger: det räcker nu?  Inget gulli – gulla porträtt precis. Denna bild hjälper oss att associera till blickar vi  mött genom åren. Ibland har vi tagit fel, och ibland haft rätt, i känslan vi mött? Denna kvinna är säkert inte så bitsk, som hon kan uppfattas?
Grattis till FOTOGRAFEN!”