Natur- och gatufoto i Norrköping

På Nationaldagen skulle fotoklubben ha gjort en heldagsutflykt till Norrköping och testat gatufotografering, något som de flesta av oss sällan eller aldrig sysslat med. Men i sista stund backade alla andra ur och kvar blev bara undertecknad, så jag och hustrun åkte upp och kombinerade resan med ett besök hos vår dotter som bor i Norrköping. Hon ställde upp och guidade runt till en del intressanta platser.

Eftersom jag inte är riktigt frisk så stannade vi inte hela dagen, som först var tänkt med fotoklubben, men jag hann fota närmare tre timmar på stan. Det blev en kombination av urban naturfotografering och gatufoto, för Motala Ström rinner ju igenom centrala Norrköping och sätter sin prägel på en stor del av miljön.

Jag måste säga att det var riktigt roligt att upptäcka en storstad på det viset, genom kamerasökaren. Att flanera omkring och leta motiv i en totalt annan miljö än vad jag är van vid var uppfriskande och gjorde att man fick skärpa sig lite extra. Naturligtvis hann jag bara täcka in en bråkdel av staden på tre timmar, hade vi varit 5-10 medlemmar från klubben en hel dag så hade vi kunnat täcka in större områden.

Nedan visar jag lite av bilderna jag tog. Det är övervägande vy- och naturbilder, jag har medvetet valt bort mycket av gatubilderna som jag tog om de innehöll närbilder på personer eftersom jag oftast inte frågade om tillåtelse att publicera dem offentligt. Visserligen tror jag inte att det behövs om personerna vistas på offentlig plats och bilderna inte är kränkande för dem, men jag gör ändå så för säkerhets skull.

2015-06-06 Norrköpingsbilder16
2015-06-06 Norrköpingsbilder11
2015-06-06 Norrköpingsbilder08
2015-06-06 Norrköpingsbilder10