KM 3-tävlingen avgjord

Klubbmästerskapets tredje deltävling är nu avgjord, och temat var ”Baksida”. Jury var denna gång Bankeryds fotoklubb som premierade Niklas Erikssons bild ”Fokus” som vinnare. Efter tre deltävlingar leder Niklas Eriksson klubbmästerskapet på 26 poäng före Ulrika Hemmingsson på 24 p. och Stellan Karlström på 21 p.

Här nedan följer de tre bästa bilderna på temat ”Baksida” och juryns bedömning.

Niklas Eriksson: Fokus. ”Fotografen har utifrån givet tema på ett skickligt sätt åstadkommit en bild där modellen är starkt närvarande, betraktaren får kontakt med modellen. Öga, örhänge och hatt drar till sig blicken. Modellens har en bra pose. Vi gillar att bilden är svartvit. Grattis till vinnaren.”

Stellan Karlström: Utan titel. ”Motivet är väl placerat i bilden. Trots att insekten är fotograferad bakifrån ser vi hela dess kropp och även insektens öga, något som bilden vinner på. Vi upplever bilden som lugn. Den har en skön, grön färgskala.”

Mikael Karlström: Utan titel. ”En rolig älgbild, stigen bidrar till att bilden får ett djup. Bra att älgens huvud drar åt höger vilket bidrar till en närvarokänsla i bilden.”