Klubbutflykt till Bråneholm

Tisdagskvällen den 14 juni gjorde fotoklubben sin andra utflykt för året, den här gången till Bråneholmstrakten, väster om Vimmerby. Det var Bo Hultgren som kommit med det fina förslaget och han guidade oss runt i området. Sju medlemmar hade hörsammat inbjudan och vi hittade många olika motiv att fota.

Här nedan följer lite bilder från kvällens aktiviteter.

Vi började med att besöka Amaliagrottan med sina enorma klippöverhäng och stora stenblock. Den här bilden är från utsidan och är sammansatt av fyra delbilder för att få med hela klippan. Foto: Leif Sylvan.

Som så många andra grottor har även denna en historia från svunna tider. Enligt en version så lär den ökände rövaren Johan Samuel Liv ha bott här innan han flydde till Amerika i slutet av 1800-talet. En annan version berättar om en major från Mossebo som förlovade sig här med sin Amalia, därav namnet Amaliagrottan. Foto: Leif Sylvan.

Den här bilden är tagen i samma ögonblick som den förra, fast av en annan fotograf. Inget är ju så roligt att fotografera som en fotograf som fotar en annan fotograf som fotar något annat. Foto: Jennie Ringquist.

Göran kommer upp från en av Amaliagrottans underjordiska hålor. Foto: Leif Sylvan.

Sedan förflyttade vi oss till Bråneholm, ett område vid Stångån. Här finns ruiner efter flera gamla byggnader, bl.a. ett gammalt handpappersbruk. Foto: Ulrika Hemmingsson.

Stångån är en kanotled men här vid Bråneholm måste man bära förbi, vattenföringen är för dålig och det ligger mycket stenar i vägen. Foto: Ulrika Hemmingsson.

Sent på kvällen är det bra läge att fota mjukt vatten om man har stativ med sig. Foto: Leif Sylvan.

Mycket vacker detaljbild från forsarna vid Bråneholm. Foto: Ulrika Hemmingsson.

Ännu en fin detaljbild på lödder i ån. Foto: Ulrika Hemmingsson.

Vi hittade också paddyngel i en annan å. Och det var inte bara några stycken, som här på bilden, utan uppskattningsvis hundratusentals! De låg i drivor i ån, och Lasse gick 50-100 meter uppströms och han sa att det såg likadant ut hela vägen. Foto: Leif Sylvan.

En skogsstjärna i vacker inramning. Foto: Ulrika Hemmingsson.

Linnean är ju Smålands landskapsblomma, och vi hittade mängder inne i skogen. En del växte uppe på mossiga stenar, vilket gjorde det lite lättare att komma ner i grodperspektivet. Foto: Ulrika Hemmingsson.

Det var inte bara vi fotografer som gillade linneorna, även många blombockar gjorde detsamma. Foto: Leif Sylvan.

Vi hade en tävling om vem som kunde samla på sig mest fästingar under kvällen. Ulrika gör vad hon kan för att vinna genom att oftare ligga ner än stå upp när hon fotade. Foto: Leif Sylvan.

Undertecknad försökte med samma fästingtaktik som Ulrika, men här var det tomt, Ulrika hade redan snott alla de gulliga små krabaterna. Jag lyckades dock få ihop 5 stycken som jag kunde plocka bort på kroppen under de närmaste dagarna. Uppe till vänster står utflyktsgeneralen Bosse Hultgren. Foto: Ulrika Hemmingsson.

Till sist ett modellporträtt på Jennie med lite annorlunda bilddata. Inramning: Två st. 200-tons klippblock (Klyvesten). Bakgrund: Två grova tallar. Tidpunkt: Skymning utomhus. Belysning: Underljus från mobiltelefon. Exponeringsdata: 5 000 ISO, bländare 6,3, slutartid 1/125 sek., brännvidd 277 mm. Foto: Leif Sylvan.

FOTO: ULRIKA HEMMINGSSON, LEIF SYLVAN OCH JENNIE RINGQUIST
TEXT: LEIF SYLVAN