Studiofotokurs i klubben

I tisdags kväll (31/3) höll undertecknad en introduktionskurs i studiofotografering för en grupp intresserade medlemmar i klubben. Göran Johansson på Fritidsgården hade välvilligt ställt en lämplig lokal till förfogande, vilken vi tacksamt utnyttjade.

Jag började med en timmes teorigenomgång om vilka inställningar man behöver göra på kameror, blixtar och studioaggregat, hur man mäter blixtljus och gav sedan prov på några olika enkla ljussättningar med 1-4 studioaggregat. Därefter var det fritt fram att börja testfotografera. Vi hade ingen inhyrd modell utan vi turades om att själva vara antingen modeller eller studiofotografer. Det lockade fram många skratt under kvällen eftersom ingen var speciellt van vid någon av rollerna.

Här nedan kan ni se prov på några bilder som togs.

2015-03-31 Studiofotokurs, 3 fotografer fotar modell, 600px

Vi turades om att vara modeller, här är det Lena som hamnat på heta stolen, ivrigt påhejad av ett antal fotografer som försöker bestämma vilket håll hon ska vara vänd åt och vartåt hon ska titta. Foto: Leif Sylvan.

2015-03-31 Stellans bild på Pentti, redigerad 600px

Pentti var den som orkade hålla ut längst som modell, här kan ni se två varianter på bilder som togs på honom. Foto: Stellan Karlström.

2015-03-31 Lenas bild på Pentti, redigerad b 600px

Den här varianten togs av Lena Ingesson.

2015-03-31 Lantistrippeln, 600px

Vi tog inte bara enskilda porträtt utan även vackra gruppbilder. Hade vi haft en omröstning om kvällens mest inspirerade och entusiastiska gruppbild hade ovanstående säkert stått i en klass för sig. Det är Greta Gräfvling och Mikkel Rääv som flankerar den alltid lika muntre B-Y Fåhne. Foto Inge Widare.

2015-03-31 Alice 600px

Jag har sparat det bästa till sist. När jag monterade upp mina studiofotogrejor så tittade det in några nyfikna ungdomar på Fritidsgården. När det sedan var dags att justera in ljuset från studioblixtarna så bad jag en av ungdomarna att sitta modell för några ögonblick. Hon var helt oförberedd, men satte sig snällt på den framsatta stolen. Jag gav henne lite regi hur hon skulle sitta och hur hon skulle ha håret, och så tog jag några provbilder. Kan man bli mycket sötare än så här? Foto: Leif Sylvan

/Leif Sylvan

1. Lena Ingesson says: - Svara