Slottsbild vann första deltävlingen i KM

Ankarsrum fotoklubbs första deltävling i klubbmästerskapet 2017 har avgjorts och vinnare blev Sture Sternegård. Jury var en av världens främsta undervattensfotografer, Fredrik Ehrenström, som tillsammans med sin hustru lagt ner ett gediget arbete med att rangordna och kommentera alla de 32 tävlingsbidragen. Deras utlåtande om vinnarbilden “Kalmars nyckel” var följande:
“Den givna vinnaren. Den stack ut direkt vid första bildgenomgången. Kalmar slott kan man googla på och få se 100-tals mer eller mindre vackra bilder, men denna är den mest dramatiska av dem alla. Helt rätt av fotografen att välja en vintrig dag med ödesmättade moln i bakgrunden. Skärpa, komposition och djupperspektiv perfekt! Grattis!”

Sture Sternegårds vinnande bild ”Kalmars nyckel”.

Sture belade även andraplatsen med sin bild ”Vinteride”.

Trea kom Leif Sylvan med bilden ”Poseidon”.